טקס שינה לתינוק

הרדמות קלות וקצרצרות ולילות רצופים ללא התעוררויות, זה החלום הרטוב של מרבית ההורים לתינוקות ולפעוטות.
איך הופכים את החלום למציאות?? – זה מתחיל בטקס שינה. 
מה זה טקס שינה? למה הוא חשוב כל כך? מתי כדאי להתחיל? ואיך נייצר טקס שינה טוב ואיכותי?

כולנו  מכירים את השיחות האלה, בגן השעשועים או בג'ימבורי, על השינה של התינוקות שלנו – האם ישן, לא ישן, כמה פעמים התעורר, האם זה היה לציצי, למוצץ, למים, איך הבעל אף פעם לא קם אליו ו… טוב אתם מכירים את זה. ואז תמיד מגיעה האמא הזו שלא  מבינה על מה המהומה, ומספרת איך אצלה לילה שלם זה בנוהל והיא ממש לא מתחברת לכל בליל הטענות וההתבכיינות של שאר הנוכחות. אימא כזאת תמיד מעוררת תגובות של הערצה גובלת בקנאה עזה. אז איך היא עושה את זה? מסתבר שאם נקפיד על כמה כללים בסיסיים, הדבר לגמרי אפשרי בכל בית ועם כל ילד. אחת מאבני היסוד החשובות ביותר עליה כדאי לנו להקפיד היא טקס שינה.
מה זה בכלל טקס שינה?
טקס שינה הוא רצף פעולות המבוצעות בזמן קבוע ובסדר קבוע לפני כל הרדמה. לדוגמה, טקס שינה יכול לכלול אמבטיה, עיסוי, הלבשת פיג'מה, הקראת סיפור, נשיקת לילה טוב וכיבוי אורות. רצוי לבצע טקס שינה גם לפני שנת הלילה וגם לפני תנומות היום. טקסי השינה שנעשים לפני תנומות היום יכולים להיות שונים, קצרים וסמליים יותר, מטקס השינה שנעשה לפני שנת הלילה.

למה כדאי לנו לקיים טקס שינה?
חשיבותו של טקס שינה טמונה במספר גורמים:

ראשית, הוא מסייע לתינוק להבחין בין זמן ערות לזמן שינה וכן להתכונן לשינה.
שנית, הוא משרה על התינוק תחושת ביטחון הנגזרת מתוך הידיעה מה צפוי לו ולקראת מה הוא הולך.
שלישית, הוא מקל על התינוק את הפרידה מהוריו לקראת השינה.
מתי כדאי לנו להתחיל?
בשבועות הראשונים לחיי התינוק, שעות השינה מפוזרות על פני היממה כולה. בגילאים שלושה עד שישה חודשים, שעות השינה של התינוק הולכות ומתארגנות לתנומות מסודרות, ומרבית שעות השינה מתרכזות בלילה. כאשר ישנן תנומות יום מוגדרות ושנת לילה משמעותית, זה הזמן האידיאלי להתחיל לקיים טקס שינה.

איך נבצע טקס שינה מוצלח?
כדי שטקס השינה שלנו יהיה טוב ואיכותי עלינו להקפיד על מספר כללים:

ראשית, עלינו לקיים את הטקס בחדר השינה בלבד (פרט לאמבטיה כמובן, אם כלולה בטקס). שנית, רצוי שהטקס יכלול פעילויות מרגיעות כגון הקראת סיפור, השמעת שיר רגוע או שיחה נעימה, ולא יכלול פעולות ממריצות כמו משחק וצפייה בטלוויזיה . בנוסף, עדיף שהאכלה תתבצע לפני ובסמוך לטקס השינה ולא במהלכו. לבסוף, רצוי שהטקס יכלול התמודדות עם סוגיות שהילד מתקשה להירדם או מתעורר בגינן משינה. למשל, הטקס יכלול עשיית פיפי, אם הילד נוהג להתעורר משינה כדי לעשות פיפי. דוגמה נוספת, הטקס יכלול פיזור מוצצים במיטה, אם הילד נוהג להתעורר משינה מפני שהוא מתקשה למצוא מוצץ.
רעיונות לטקס שינה:
ביקשתי ממספר משפחות שיתארו לי את טקס השינה אצלם בבית.

טקס השינה של משפחת מ': מקלחת (אם זה לפני שנת הלילה) או החלפת חיתול ושטיפת פנים וידיים (אם זה לפני תנומת יום). לאחר מכן, לבישת פיג'מה, הקראת סיפור אחד (שהילדה בוחרת), ברכת לילה טוב לבובות שבחדר, כיבוי אורות, נשיקות וחיבוקים, ואח"כ השכבה.
טקס השינה של משפחת ב': מקלחת, עיסוי, לבישת פיג'מה, שירת שיר ערש, פיזור משותף של מוצצים במיטה (כדי להקל על הילדה למצוא מוצץ במהלך הלילה בעצמה בלי לקרוא להורים), כיבוי אורות, נישוקים וחיבוקים, ואז השכבה.
טקס השינה של משפחת כ': לבישת פיג'מה, עלעול באלבום מהאלבומים המשפחתיים, השמעת שיר רגוע תוך כדי חיבוקים ונשיקות, כיבוי אורות, ואז השכבה.

לסיכום, טקס השינה חשוב ומהווה אלמנט מרכזי בהרדמות מוצלחות ולילות שקטים.
קפדה על טקס שינה קבוע בכל הרדמה היא חלק מהקניית סדר יום מסודר וצפוי לילדכם.
כדאי לכולנו לאמץ טקס שינה וכך להניח אבן יסוד בבניית הרגלי שינה טובים לילדינו. 

(נכתב ע"י מאלף ועד טף עבור אתר "ילדים פלוס")

ייעוץ שינה לתינוקות ולילדים